• معرفی

سازمان‌ها به مثابه یکی از پیچیده‌­ترین پدیده‌های اجتماعی، با هدف حفظ بقای خود مستلزم تمهید مجموعه شرایطی هستند كه بتوانند از طریق آن در عرصه‌های گوناگون به شیوه‌­ای كارآمد و اثربخش نسبت به مدیریت مولفه­‌های متغیر درونی و بیرونی امور اقدام نمایند. از این رو نیروی انسانی یا به تعبیری كامل­‌تر و جامع‌­تر، "منابع انسانی" به عنوان سرمایه محوری و وجه اصلی قدرت سازمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حوزه منابع انسانی حوزه‌ای وسیع و دارای اهمیت خاص برای همه سازمان‌ها است و مدیران هوشمند آگاهند كه هر قدر در زمینه توسعه و ارتقای نیروی انسانی سرمایه‌گذاری كنند موفقیت، كارآیی و برتری رقابتی سازمان خود را تضمین كرده­‌اند. سرمايه‌گذاري هدفمند در سيستم‌ها و بازنگري عميق در راهبردها و فرآيندهاي مديريت منابع انساني در سازمان‌ها به ويژه سازمان‌هاي علمي حرفه‌اي به‌منظور توسعه و ارتقاء شايستگي‌هاي اساسي كاركنان در جهت اهداف راهبردي سازمان از اهميت فراوان برخوردار است. بر اين اساس مي‌بايست با طراحي نظام و چارچوب معماري مناسب و با محور قرار دادن شايستگي‌هاي سازمان و شناسايي شايستگي‌های هيأت علمي، مديران و كاركنان سازمان، نظام‌های مديريت منابع انساني را به صورتي منسجم و يكپارچه طراحي نموده و اهداف متعالي سازمان را محقق سازد. با اتخاذ اين رويكرد و تبيين عناصر سازنده‌ آن‌ها در قلب نظام مديريت منابع انساني سازمان، راهبردهای اصلي نظام منابع انساني مشخص خواهد شد و مي‌توان نظام جامع نويني را مستقر نمود كه به صورت يكپارچه تحقق دارایی‌های انساني سازمان را موجب گردد.

نظام جامع منابع انسانی و تشکیلات، می‌­تواند تمام فرایندهای درون سازمان را از لحظه استخدام تا اتمام دوران خدمت و بازنشستگی کارمندان به صورت یکپارچه مدیریت نماید. سه بخش برنامه­‌ریزی و سیاست­‌گذاری منابع انسانی، مدیریت اطلاعات کارکنان و مدیریت مشاغل و تشکیلات، نظام جامع منابع انسانی و تشکیلات را دربر می­‌گیرد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است.

  • مدل نظام جامع منابع انسانی

نظام جامع مدیریت منابع انسانی

تشریح اجزای مدل:

  • برنامه­‌ریزی و سیاست­‌گذاری منابع انسانی
    • تدوین استراتژی­‌های منابع انسانی: فرایند تدوین و اجرای استراتژی­‌های منابع انسانی به­ منظور مرتبط ساختن سیاست­‌ها و روش­­‌های منابع انسانی با هدف­‌های استراتژیک سازمان است. در دانشگاه فردوسی مشهد برای تدوین استراتژی­‌های منابع انسانی، فعالیت­های زیر تعریف شده است:
      • تدوین و بازنگری نظام جامع مدیریت منابع انسانی دانشگاه؛
      • طراحی مسیر شغلی اعضای هیأت علمی؛
      • طراحی مسیر شغلی اعضای غیرهیأت علمی.
  • مدیریت اطلاعات کارکنان
    • مدیریت اطلاعات کارکنان: با هدف‌ گردآوری، پردازش، ذخيره‌ و انتشار اطلاعات‌ و به‌منظور پشتيباني‌ تصميم، هماهنگ‌سازی، كنترل، تحليل‌ و رؤ‌يت‌ فعاليت­‌های مديريت‌ منابع‌ انساني‌ سازمان‌ به‌ كار مي‌رود. در دانشگاه فردوسی مشهد برای مدیریت اطلاعات کارکنان، فعالیت­های زیر تعریف شده است:
      • طراحی و استقرار سیستم اطلاعاتی منابع انسانی؛
      • تجزیه­ وتحلیل اطلاعات کارکنان.
  • مدیریت مشاغل و تشکیلات
    • بازطراحی ساختار سازمانی: بازطراحی ساختار از طریق برقراری یکپارچگی میان ساختار، فرایندها و سرمایه انسانی، به حمایت از استراتژی‌های سازمان می‌پردازد. در دانشگاه فردوسی مشهد برای بازطراحی ساختار سازمانی، فعالیت­های زیر تعریف شده است:
      • اصلاح و بازنگری ساختار سازمانی؛
      • صدور مجوز فعالیت کار گروه‌­ها، کمیته­‌ها، شوراها و ...
    • طبقه­‌بندی مشاغل: به گروه­‌بندی مشاغل براساس نوع وظایف و سطح فعالیت‌­ها و شرایط احراز شغل و نیز انتخاب عنوان مناسب برای آن­ها اطلاق می­‌شود. در دانشگاه فردوسی مشهد برای طبقه­‌بندی مشاغل، فعالیت­‌های زیر تعریف شده است
      • تدوین و بازنگری شرح شغل؛
      • تدوین و بازنگری شرایط احراز شغل.
    • طراحی و اجرای مدل شایستگی حرفه‌­ای: مدل شایستگی چارچوبی برای نظم‌ بخشیدن به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و رفتارهایی است که بر کیفیت کار افراد تأثیر می‌گذارند. این مدل نشان می‌دهد افراد باید چه کارهایی انجام بدهند تا بتوانند وظایف و مسئولیت‌هایشان را به‌طور مؤثر اجرا کنند. در دانشگاه فردوسی مشهد برای طراحی و اجرای مدل شایستگی حرفه­ای، فعالیت زیر تعریف شده است:
      • طراحی و اجرای مدل شایستگی حرفه­‌ای مدیران.

نظام جامع مدیریت منابع انسانی و تشکیلات شامل 6 بخش با عناوین تأمین و بکارگیری، آموزش و یادگیری، مدیریت عملکرد، جبران خدمات، نگهداشت و پایان خدمت است که هر کدام دارای زیربخش­‌ها و فعالیت­‌های مخصوص به خود می­‌باشند، در ادامه به شرح تفصیلی هر یک از موارد مذکور پرداخته شده است:

1- تأمین و بکارگیری

تأمين‌ نيروی انساني‌ يكي‌ از مهم­ترين‌ وظايف‌ مديريت‌ منابع انساني‌ است‌. مدير منابع‌ انساني‌ لازم‌ است‌ در چارچوب‌ برنامه‌ برآورد و تأمين‌ نيروی انساني‌ مورد نياز، آن‌ را از نظركمی و كيفی، به‌ موقع‌ تأمين‌ و در اختيار واحدهاي‌ متقاضي‌ قرار دهد. تأمین و بکارگیری نیروی انسانی شامل 4 بخش برنامه­‌ریزی منابع انسانی، نیرویابی، گزینش و انتصاب و بکارگیری می‌­باشد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • برنامه­­‌ریزی منابع انسانی: فرایندی است که به وسیله آن سازمان­ها اطمینان می­‌یابند که نوع و میزان نیروی انسانی مورد نیاز در حال و آینده را در اختیار دارند. برنامه­‌ریزی نیروی انسانی در موارد تجزیه­ وتحلیل برنامه آینده سازمان، برآورد میزان و نوع نیروی انسانی موجود، تطبیق عرضه و تقاضای نیروی کار و تعیین سیاست‌­ها، خط­ مشی‌­ها و استراتژی­‌های جذب، گزینش و ... استفاده می­‌شود. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای برنامه­‌ریزی نیروی انسانی، فعالیت­‌های زیر تعریف شده است:
    • برآورد تعداد اعضای غیرهیأت علمی دانشگاه؛
    • برآورد تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه؛
    • اخذ مجوز جذب نیرو.
  • نیرویابی: عبارت است از فرایند تحقیق و شناخت نیروهای مستعد و تشویق آنان جهت استخدام در سازمان. سیاست­های کلی نیرویابی به دو دسته سیاست نیرویابی از داخل و سیاست نیرویابی از خارج سازمان تقسیم می­‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به شرایط می­‌توان از هر کدام از آن­ها استفاده کرد.
  • گزینش: مرحله­‌ای است برای تشخیص و مقایسه شرایط متقاضیان شغلی با شرایط احراز مشاغل به منظور انتخاب بهترین نامزد ممکن برای تصدی شغل مربوطه. نسبت گزینش عبارت است از: رابطه بین تعداد متقاضیان شغلی استخدام شده به جمع کل متقاضیان شغلی. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای گزینش، فعالیت­های زیر تعریف شده است:
    • ارزیابی صلاحیت عمومی متقاضیان اشتغال به کار/ مأموریت به داخل دانشگاه؛
    • ارزیابی صلاحیت عمومی کارکنان مشمول تمدید قرارداد/ تبدیل وضعیت؛
    • ارزیابی صلاحیت عمومی متقاضیان هیأت علمی، تبدیل وضعیت و مأموریت/ انتقال به داخل دانشگاه؛
    • ارزیابی صلاحیت عمومی اعضای غیرهیأت علمی جهت انتصاب در مشاغل مدیریتی.
  • انتصاب و بکارگیری: عمل انتصاب و بکارگیری عبارت است از بکارگیری موقت یا دائم داوطلب شغل مورد نظر که بر مبنای اطلاعات به دست آمده، متناسب با آن شغل تشخیص داده شده است. در اغلب سازمان­ها، انتصاب جنبه موقت دارد و پس از اینکه مستخدم جدید یک دوره معین را به عنوان دوره آموزشی طی کرد، در صورتی که شایستگی و علاقمندی او طی آن دوره به ثبوت رسید، مرحله انتصاب قطعی و دائم در مورد او اجرا خواهد شد. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای انتصاب و بکارگیری فعالیت­‌های زیر تعریف شده است:
    • جذب و بکارگیری اعضای هیأت علمی؛
    • تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی؛
    • بکارگیری اعضای هیأت علمی مدعو؛
    • انتصاب اعضای هیأت علمی به مشاغل ستاره‌­دار؛
    • نیرویابی برون­ دانشگاهی و جذب کارکنان غیرهیأت علمی؛
    • نیرویابی درون­ دانشگاهی و انتصاب کارکنان غیرهیأت علمی؛
    • تمدید/ لغو قرارداد استخدامی اعضای غیرهیأت علمی؛
    • تمدید/ لغو قرارداد اعضای هیأت علمی؛
    • تبدیل وضعیت استخدامی اعضای غیرهیأت علمی؛
    • مأمور به اشتغال در دانشگاه (بکارگیری اعضای...مأمور به اشتغال در دانشگاه)؛
    • هم‌ترازی مرتبه علمی داوطلبان ورود به خدمت هیأت علمی دارای مرتبه دانشیاری و یا استادی در دانشگاه­‌های خارج از کشور.

2- آموزش و یادگیری

افزایش کارائی سازمان­ها در گروی افزایش کارائی منابع انسانی است و افزایش کارائی منابع انسانی در گرو آموزش آن­هاست. آموزش تجربه­‌ای مبتنی بر یادگیری و به منظور ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در فرد است تا او را قادر به انجام کار و بهبود توانایی‌­ها، تغییر مهارت­‌ها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی نماید. آموزش مستلزم استفاده از برنامه‌­های پیش‌­بینی­ شده‌­ای است که شایستگی‌­های موجود در کارکنان را تقویت و موجب کسب دانش، مهارت و توانایی‌­های تازه در فرد می­‌گردد، به ­گونه­‌ای که بهبود عملکرد شغلی را تسهیل می­‌نماید. آموزش و یادگیری شامل 3 بخش نیازسنجی و طراحی برنامه­‌های آموزشی، اجرا و ارزیابی برنامه­‌های آموزشی و توسعه حرفه­‌ای می­‌باشد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • نیازسنجی و طراحی برنامه­­‌های آموزشی: برنامه‌­های آموزشی را تنها هنگامی باید طراحی و اجرا کنیم که مطمئن باشیم می‌­تواند به حل مشکلات کمک مؤثری نماید. بنابراین، عاقلانه‌­ترین راه برای تصمیم‌­گیری درباره مسائل مربوط به آموزش کارکنان باید براساس بررسی و مطالعه کامل کل سازمان باشد. با شناخت سازمان و مسائل موجود در آن خواهیم دانست که آموزش کارکنان چگونه می‌­تواند به ما در رفع این مشکلات کمک نماید. پس اولین قدم در تجویز آموزش به عنوان راه ­حل، تشخیص مسائل موجود در سازمان و نوع و ماهیت آن­هاست. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای نیازسنجی و طراحی برنامه‌های آموزشی، فعالیت­‌های زیر تعریف شده است:
    • نیازسنجی و تدوین تقویم دوره­‌های آموزشی؛
    • طراحی دوره های آموزشی.
  • اجرا و ارزیابی برنامه­‌های آموزشی: اجرای برنامه‌­های آموزشی و سپس ارزیابی اثربخشی آموزش، به معنای اینکه تا حدودی تعیین کنیم آموزش­‌های انجام شده تا چه حد به ایجاد مهارت‌­های موردنیاز سازمان به صورت عملی و کاربردی منجر شده است. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای اجرا و ارزیابی، فعالیت­ های زیر تعریف شده است:
    • برنامه­‌ریزی، اجرا و ارزیابی دوره­های آموزشی مصوب؛
    • برنامه‌­ریزی، اجرا و ارزیابی دوره آموزشی درخواستی؛
    • درخواست صدور مجوز برگزاری دوره­های آموزشی؛
    • درخواست صدور مجوز شرکت در دوره­ های آموزشی خارج از دانشگاه؛
    • سنجش اثربخشی دوره‌­های آموزشی؛ (سنجش میزان یادگیری و تغییرات رفتاری فراگیران)
    • برگزاری کارگاه‌­های آموزشی ویژه گزینش؛
    • برگزاری دوره‌­ها/ همایش­‌های ویژه حراست؛
    • برگزاری دوره­‌های آموزشی ویژه مدرسان زبان فارسی؛
    • برگزاری دوره­‌های آموزشی تخصصی ویژه کارشناسان مرکز مشاوره.
  •  توسعه حرفه­‌ای: به فرایندها و فعالیت­‌های طراحی شده به منظور ارتقای دانش، مهارت­ها و نگرش­‌های حرفه­‌ای آموزش­‌دهندگان اشاره دارد. به ­طور کلی مفهوم توسعه‌­ای حرفه­‌ای به طیف گسترده‌­ای از فعالیت‌­هایی که دارای هدف مشترک افزایش مهارت­‌های کارکنان و کارآموزان است اشاره می­‌کند. در دانشگاه فردوسی مشهد برای توسعه حرفه‌­ای، فعالیت­‌های زیر تعریف شده است:
    • طراحی مدل جانشین­‌پروری در پست‌­های مدیریتی؛
    • زراحی مدل جانشین­‌پروری در پست‌­های غیرمدیریتی؛
    • مستندسازی و انتقال تجربیات سازمانی؛
    • مربی­گری؛
    • صدور/ تمدید حکم مأموریت آموزشی کارکنان (ویژه ایثارگران)؛
    • اعزام اعضای هیأت علمی به مأموریت فرصت مطالعاتی؛
    • اخذ و لغو تعهد کارمندی؛
    • اخذ و لغو تعهد وثیقه ملکی؛
    • تبدیل وثیقه ملکی؛
    • تعویض وثیقه ملکی.

3- مدیریت عملکرد

 مدیریت عملکرد رویکردی است که با دادن آموزش­‌های لازم به نیروی کار و همچنین برقراری یک نظام منصفانه در ارزیابی عملکرد کارکنان و نیز برقراری نظام‌­های حقوق و مزایا و پاداش‌­های مبتنی بر عملکرد سعی در ایجاد همدلی بین کارکنان و سرپرستان دارد تا از این طریق اهداف کارکنان را با اهداف سازمان همسو نموده و بر بهره‌­وری نیروی انسانی بیفزاید. اهمیت موضوع مدیریت عملکرد کارکنان و نقش آن در موفقیت استراتژیک سازمان­‌ها به اندازه­‌ای است که بسیاری از شرکت‌­ها و سازمان­‌های موفق، قابلیت و مهارتی به نام «مدیریت عملکرد کارکنان» را در فهرست قابلیت­‌های مدیریتی خود گنجانده‌­اند و از همه مدیران و سرپرستان خود انتظار دارند که عملکرد کارکنان را با شایستگی و اثر بخشی مطلوب مدیریت کنند. مدیریت عمکلرد شامل 3 بخش پایش و ارزیابی عملکرد، ارتقای شغلی و نظام پاداش می­‌باشد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • پایش و ارزیابی عملکرد: در این فرآیند فرد از نظر اجرایی در وظایف محوله و قبول مسئولیت‌ها مورد بررسی قرار می­‌گیرد. ارزیابی عملکرد بصورت دوره­‌ای با هدف کشف استعداد و ظرفیت بالقوه فرد و برنامه­‌ریزی در جهت بهبود سازمان انجام می­‌گیرد. کارشناسان ادعا می­‌کنند که این فرایند مناسب، اطلاعات لازم را برای کسب موفقیت همه اعضای سازمان فراهم می­‌کند. به کمک ارزیابی عملکرد می‌توان به نقاط ضعف کارکنان پی برد و متناسب با آن برنامه‌هایی برای آموزش و بهبود توانایی‌های‌شان در نظر گرفت. در نتیجه کارکنان به طور بهینه‌ای به کار گرفته می‌شوند و در نهایت بهره‌وری و سوددهی مجموعه نیز افزایش می‌یابد. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای پایش و ارزیابی عملکرد، فعالیت‌­های زیر تعریف شده است:
    • ارزیابی عملکرد کارکنان؛
    • ارزیابی عملکرد مدیران؛
    • ارزیابی عملکرد مدرسان؛
    • ارزیابی استاد راهنمای پایان­نامه/ رساله؛
    • ارزیابی رکورد اعضای هیأت علمی؛
    • نظارت بر حضور اعضای هیأت علمی؛
    • نظارت بر طرح و سرفصل درس اساتید دانشگاه.
  • ارتقای شغلی: ارتقای شغلی فرایندی است که در آن رده شغلی کارمندان بهبود می‌­یابد و با وظایف، فعالیت­‌ها و ارتباطات جدید همراه است. ارتقای شغلی می­‌تواند به عنوان یک تلاش توسط سازمانی که هدف آن توسعه و غنی‌­سازی منابع انسانی می‌­باشد، تعریف شود. هنگامی که یک شرکت به کارکنان در ارتقای شغلی کمک می­‌کند، کارکنان کمتر تمایل به ترک شرکت دارند. ارتقای شغلی می تواند روحیه کارمند را افزایش دهد، همچنین باعث افزایش بهره‌­وری شود و از طرفی به کارآمدتر شدن شرکت کمک کند. با ارزیابی عملکرد کارکنان در هر سازمانی می­‌توان ظرفیت، مهارت، تجربه و وضعیت کاری هر پرسنل را سنجید و در راستای اهداف سازمانی جابجایی‌های را در نظر گرفت که این جابجایی­‌ها می­‌تواند در راستای ارتقای شغلی کارمندان متعهد یا ایجاد تناسب بین عنوان شغلی و مهارت فرد باشد. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای ارتقای شغلی، فعالیت­‌های زیر تعریف شده است:
    • ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی براساس آیین­ نامه؛
    • ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی؛
    • صدور حکم ارتقای مدرک تحصیلی.
  • نظام پاداش: برای افزایش انگیزه‌ی کارکنان باید پاداش‌هایی متناسب با ارزیابی عملکردشان به آن­ها تعلق گیرد. اگر کارکنان پاداش عملکرد بهترشان را دریافت نکنند، احساس نارضایتی در آن­ها به وجود می‌آید. از آن‌سو اگر افراد به‌خاطر عملکرد ضعیف خود باز هم پاداش دریافت کنند، دلیلی برای پیشرفت نخواهند داشت؛ در این صورت اهدای پاداش فقط بار مالی بی‌فایده‌ای را به مجموعه تحمیل می‌کند. ارزیابی عملکرد کمک می‌کند تا کارکنان متناسب با عملکردشان، پاداش دریافت کنند. در نقشه فرایندی دانشگاه فردوسی مشهد برای نظام پاداش، فعالیت ­های زیر تعریف شده است:
    • تعیین کارمندان منتخب واحدها؛
    • رسیدگی به تخلفات مستخدمین؛
    • صدور احکام اخطار و توبیخ؛
    • اجرای مصوبات هیأت بدوی انتظامی اعضای هیأت علمی؛
    • معرفی اعضای هیأت علمی نمونه کشوری؛
    • تشویق و تذکر مدرسان؛
    • اعطای پایه تشویقی به اعضای هیأت علمی؛
    • اعطای پایه تشویقی به کارکنان.

4- جبران خدمات

نظام جبران خدمات در حوزه مدیریت منابع انسانی مفهوم مهمی است که با توسعه سازمان­‌ها و پیچیده شدن روش­‌های مدیریت کارکنان به شیوه­‌های متنوعی اجرا و پیاده­‌سازی می­‌شود؛ این نظام از بخش­های پایه­‌ای فرآیند مدیریت منابع انسانی است و به پرداختی­‌های مادی و غیرمادی شرکت‌­ها یا سازمان­‌ها به کارکنان­شان گفته می­‌شود.

یکی از اهداف جبران خدمات دستیابی به اثربخشی و تعادل در سازمان است که اثربخشی بر مبنای بهبود بهره­‌وری و کنترل هزینه‌­های کار تعریف می­‌شود. جبران خدمات به دو صورت تسهیلات و مزایا و حقوق و دستمزد انجام می­‌گیرد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • تسهیلات و مزایا: مزايا شامل تمام دريافتى­‌هاى مالى است كه در قالب حقوق، دستمزد و حق العمل نمى­‌گنجد، اما به طور غيرمستقيم براى شاغلين نقش مالى دارد؛ اين دريافتى­‌ها يا مزايا بسيار متنوع بوده و شامل انواع طرح‌­هاى بيمه، طرح‌­هاى بازنشستگى، خدماتى كه سازمان ارائه مى­‌دهد و امثال آن مى­‌گردد. در این میان تسهیلات رفاهی و غیرنقدی به کارکنان نیز (برای مثال در قالب بن کارت‌های خرید کالا) روال محبوبی دراغلب سازمان‌ها و شرکت‌هاست که مدیریت بهینه آن متناسب با عملکرد کارکنان و استفاده از آن به عنوان عامل تشویقی، کارکرد مضاعفی در افزایش انگیزه کارکنان خواهد داشت. در دانشگاه فردوسی مشهد برای تسهیلات و مزایا، فعالیت‌­های زیر تعریف شده است:
    • ذخیره و بازخرید مرخصی استحقاقی منابع انسانی دنشگاه؛
    • برقراری فوق‌­العاده­‌ها (مستمر و غیرمستمر)؛
    • صدور حکم کمک هزینه عائله­‌مندی و اولاد؛
    • پرداخت فوق­‌العاده‌­ها (شغل، جذب و ویژه).
  • حقوق و دستمزد: دستمزد، پرداختي است که مبناي محاسبه آن ساعت است و منظور از حقوق پرداخت‌­هايي است که ماهانه صورت مي­‌پذيرد. بنابراین حقوق و دستمزد معمولاً به دريافتى­‌هاى مالى كه به كاركنان داده مى­ شود، اختصاص مى­‌يابد. در دانشگاه فردوسی مشهد برای حقوق و دستمزد، فعالیت‌­های زیر تعریف شده است:
    • محاسبه و پرداخت حقوق رتبه و پایه؛
    • پایش نظام جبران خدمات؛
    • محاسبه و پرداخت اضافه کار به کارکنان دانشگاه؛
    • صدور حکم پایه و رتبه کارکنان دانشگاه؛
    • محاسبه و پرداخت پاداش پایان خدمت.

5- نگهداشت

نگهداشت منابع انسانی باعث می­ شود در درازمدت گردش نیروی انسانی کاهش و بهره­ وری سازمان افزایش یابد. چه بسا در سازمانی با بهترین شیوه­ های استخدامی شایسته­ ترین افراد برگزیده و به خدمت آن سازمان درآمده باشند، سپس با روش­ های مختلف ارزیابی و آموزش موجبات افزایش بینش، مهارت و دانش این کارکنان فراهم شده باشد، اما چنانچه در طول خدمت از آنان به نحو مطلوب نگهداری نشود یا در سازمان­ های دیگر جاذبه­ های بیشتر و بهتری فراهم باشد، باعث می­ گردد آن افراد به­ ویژه افراد خبره به راحتی سازمان مزبور را ترک کنند و جذب آن سازمان­ ها شوند و در نتیجه زحمات، تلاش ­ها و هزینه­ های مربوط به استخدام، تربیت و تجهیز نیروی انسانی و سرمایه ­گذاری روی افراد به هدر می ­رود. نگهداشت منابع انسانی شامل 3 بخش ایمنی و سلامت، خدمات رفاهی و مدیریت روابط کار می­ باشد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • ایمنی و سلامت: امروزه به دلیل تغییر نگرش سازمان ­ها و جوامع نسبت به انسان، توجه به سلامت و ایمنی محیط کار و سرمایه­ گذاری برای حفظ و ارتقای آن به عنوان یک محور اساسی در توسعه پایدار سازمان­‌ها، مورد توجه روزافزونی قرار گرفته است. در دانشگاه فردوسی مشهد برای ایمنی و سلامت، فعالیت­ های زیر تعریف شده است:
    • تدوین، نظارت و کنترل دستورالعمل­ ها و آیین­ نامه ­های حفاظتی؛
    • نظارت بر کلیه فعالیت­ها در سطح دانشگاه؛
    • مدیریت جامع تردد در سطح دانشگاه؛
    • مدیریت نظارت تصویری؛
    • مدیریت گزارشات و تخلفات اعضای دانشگاه؛
    • نظارت بر مسائل ایمنی، زیست­ محیطی، آزمایشگاه­‌ها و کارگاه‌ها؛
    • پایش سلامت کارکنان؛
    • برنامه­ ریزی، اجرا و نظارت بر برنامه­ های بهبود سلامت کارکنان؛
    • طراحی و توسعه نظام مدیریت بهداشت محیط کار.
  • خدمات رفاهی: خدمات رفاهی کارکنان را می توان کلیه خدماتی دانست که کارفرما یا سازمان و یا یک شرکت می­ تواند ارائه کند تا میزان رفاه کارمندان یک مجموعه را بالا ببرد. در دانشگاه فردوسی مشهد برای خدمات رفاهی، فعالیت­­ های زیر تعریف شده است:
    • صدور مجوز پرداخت کمک هزینه ازدواج و فوت؛
    • برقراری کمک هزینه غذا؛
    • برقراری کمک هزینه مسکن؛
    • محاسبه و پرداخت کمک هزینه مهد کودک؛
    • برقراری کمک هزینه لباس به اعضای واجد شرایط؛
    • برقراری کمک هزینه تهیه شیر به اعضای واجد شرایط؛
    • برقراری کمک هزینه ایاب و ذهاب؛
    • ارائه خدمات و تسهیلات بانکی؛
    • اعطای کمک­ های نقدی؛
    • اعطای کمک­ های غیرنقدی؛
    • صدور حکم برقراری امتیازات فرزندان شاهد؛
    • صدور معرفی­ نامه برای استفاده از امکانات رفاهی سایر سازمان­ها؛
    • اسکان در سرای اساتید؛
    • واگذاری ویلاهای شمال به کارکنان دانشگاه؛
    • برقراری بیمه تکمیلی، عمر، حوادث و ...؛
    • برگزاری اردوهای زیارتی- سیاحتی؛
    • برگزاری خدمات و مسابقات فرهنگی و ورزشی؛
    • برگزاری طرح اوقات فراغت تابستان ویژه منابع انسانی دانشگاه؛
    • ارائه خدمات ورزشی همگانی به کارکنان و اعضای هیأت علمی؛
    • تقدیر از فرزندان ممتاز کارکنان و اعضای هیأت علمی.
  • مدیریت روابط کار: روابط کار آن­گونه که در متون مدیریت آمده عبارت است از: چگونگی تنظیم روابط کارکنان و کارفرما و این روابط از زمان ورود افراد به سازمان تا جدا شدن و حتی بعد از جدا شدن آن­ها از سازمان مورد توجه است، به تعبیری تمام اقداماتی که در قلمرو بحث مدیریت منابع انسانی است را شامل می­ گردد. در دانشگاه فردوسی مشهد، برای مدیریت روابط کار، فعالیت­ های زیر تعریف شده است:
    • تدوین خط­مشی رفتار شهروندی سازمانی؛
    • تدوین منشور اخلاق حرفه­ای و سازمانی؛
    • پذیرش و بررسی شکایات درون­سازمانی؛
    • پذیرش، اجرا و ارزیابی پیشنهادات کارکنان.

6- پایان خدمت

پایان خدمت شامل 2 بخش بازنشستگی و خروج و نقل و انتقالات می­ باشد که در ادامه به هر یک پرداخته شده است:

  • نقل و انتقالات: انتقال می‌تواند دائمی یا موقت باشد. معمولاً نقل و انتقالات دائمی به دلیل تغییر در بازار کار، فوت، بازنشستگی، استعفاء و ... برخی از کارمندان انجام می‌شود. در مورد موقت، این امر عمدتاً به دلیل وضعیت سلامتی، غیبت و ... برخی از کارمندان ایجاد می‌شود. انتقال ممکن است توسط شرکت یا کارمند آغاز شود. در دانشگاه فردوسی مشهد برای نقل و انتقالات، فعالیت ­های زیر تعریف شده است:
    • صدور حکم حالت اشتغال؛
    • انتقال/ مأموریت به خدمت کارکنان سایر دستگا­ه‌های دولتی در دانشگاه؛
    • انتقال/ مأمور به خدمت اعضای هیأت علمی سایر دستگاه ­ها در دانشگاه؛
    • صدور/ تمدید حکم مرخصی بدون حقوق کارکنان؛
    • صدور/ تمدید احکام مرخصی بدون حقوق اعضای هیأت علمی؛
    • صدور/ تمدید حکم مرخصی استعلاجی منابع انسانی دانشگاه؛
    • صدور/ تمدید حکم مرخصی صعب­ العلاج منابع انسانی دانشگاه؛
    • صدور حکم مأموریت اداری منابع انسانی دانشگاه؛
    • صدور حکم مأمور به خدمت/ انتقال به خارج از دانشگاه کارکنان؛
    • مأمور به خدمت انتقال به خارج از دانشگاه اعضای هیأت علمی.
  • بازنشستگی و خروج: برنامه­‌های بازنشستگی به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و تأمین معاش و هزینه زندگی مستخدم و خانواده­ اش در زمان بیکاری، بیماری، پیری، از کارافتادگی و بلاخره فوت، تهیه و اجرا می­ شود. همینطور باعث ایجاد امنیت اقتصادی و رفاهی برای کارکنان و خانواده آن­ها پس از سالیان دراز کار و فعالیت در سازمان، می­ شود و این خود یکی از بزرگترین انگیزش­ های شغلی برای قبول خدمت در یک سازمان است. در دانشگاه فردوسی مشهد برای بازنشستگی و خروج، فعالیت­ های زیر تعریف شده است:
    • استرداد/ انتقال کسورات بازنشستگی افرادی که زودتر از موعد رابطه استخدامی­شان با دانشگاه قطع شده است؛
    • صدور حکم بازخرید سنوات خدمت کارکنان؛
    • طراحی مشاوره­ های قبل/ حین/ پس از بازنشستگی؛
    • طراحی برنامه­ بهره­مندی از ظرفیت اجتماعی سفیران دانشگاه (بازنشستگان)؛
    • نیازسنجی اطلاعات مورد نیاز و دغدغه ­های پس از بازنشستگی؛
    • صدور ابلاغ و برقراری حقوق بازنشستگی کارکنان؛
    • محاسبه کسورات بازنشستگی دوران خدمت غیررسمی در سنوات خدمت دانشگاه؛
    • انتقال کسورات بازنشستگی دوران خدمت از سایر صندوق­های بازنشستگی دولتی به صندوق بازنشستگی کشوری؛
    • برقراری حقوق وراث شاغل متوفی/ بازنشسته متوفی/ وظیفه بگیر متوفی؛
    • صدور ابلاغ و برقراری حقوق از کارافتادگی؛
    • صدور حکم اخراج؛
    • صدور حکم انفصال موقت؛
    • صدور حکم استعفا؛
    • انجام مصاحبه و تجزیه­ وتحلیل دلایل ترک داوطلبانه محیط کار؛